Wat is uitlijnen en waarom moet mijn auto worden uitgelijnd??

Uitlijnen is het stellen van de wielophanging naar de originele waardes die hier a-fabriek voor staan. Dit kan op de vooras bij iedere auto , maar ook achter zelfs bij een groot aantal auto’s.

Een goede uitlijning verbeterd de veiligheid en de wegligging van een auto , een auto is op bepaalde waardes gefabriceerd en rijd daarom het beste op deze waardes. Bij een uitlijning wordt de auto helemaal teruggesteld naar fabriekswaarde en zo dus gezorgd dat de auto weer optimaal rijd.

Wanneer moet een auto gecontroleerd worden op zijn uitlijning ??

– Als uw auto bij het optrekken en afremmen duidelijk naar links of rechts trekt.
– Als het loopvlak van uw autobanden aan de binnenzijde of buitenzijde onregelmatige   slijtage vertonen.
– Als de auto met de wielen recht staat maar het stuur gekanteld is.
– Als de auto op de snelweg met een constante snelheid ook naar links of rechts trekt.

HOE VAAK LATEN UITLIJNEN?

Wij adviseren om de uitlijning van uw auto na elke 20.000 kilometer of ieder jaar te controleren. Een auto bestaat uit bewegende delen die na gebruik of verloop van tijd niet meer de originele stand hebben.
Ook na het raken van een stoeprand of wanneer u door een diepe kuil bent gereden raden wij aan de uitlijning van uw auto te laten controleren. Zo voorkomt u overmatige bandenslijtage, wat u de aanschaf van één of twee nieuwe banden bespaart. Bovendien rijdt u met een goed uitgelijnde auto veiliger op de weg.

Waarom moet mijn auto in een keer uitgelijnd worden en slijten mijn banden slecht af??

Een auto vertoont dit gedrag vaak nadat er onderdelen vervangen zijn zoals fuseekogels , draagarmen , spoorstangen, veren en schokdempers. Als de auto schade gehad heeft of de auto een keer een stoeprand geraakt heeft. Dit zijn namelijk allemaal acties waarbij de originele waardes van de auto veranderd worden.

Bij het uitlijnen maken wij gebruik van het nieuwste systeem op de markt , 3D-uitlijning.

Waar vroeger de waardes nog met de waterpas uitgelezen werden , dus op ’t oog. Wordt dit nieuw systeem gestuurd door een computer die via infrarood panelen met lasers uitleest welke waardes de auto vertoond. En deze meteen met de originele waardes in de computer vergelijkt. De verschillen kunnen op die manier met computerhulp secuur en snel worden versteld terug naar de originele waardes die een auto moet hebben.